Konserwacja i wymiana sterów                                               spis

Stery... to dziwna i nieco denerwująca nazwa. Przecież rowerem się nie steruje! Jeszcze jeden przykład dość bezmyślnie i nieintuicyjnie dobranej nazwy, a jej jedyną zaletą jest to, że jest krótka. Na ogół, stery kojarzą się z żeglarstwem (patrz skojarzenia Alfera), niekiedy z przedsiębiorstwem, ale nie z rowerem! Czy nie lepsze byłyby, np. łożyska kierownicy? Anglosasi, jak zwykle, mają na to precyzyjne i samo mówiące określenie: headset (zespół główkowy :-)). Podobnie jest zresztą z innym terminem: suport. Ten prawdopodobnie pochodzi od francuskiego support (wspornik, podpórka). Identyczne znaczenie i pisownię ma support w języku angielskim, choć anglosasi stosują raczej termin bottom bracket (dolna podpórka). Komu przeszkadzał "staropolski" korbowód? :-) Zostawmy jednak te etymologiczne wątpliwości i przejdźmy do rzeczy. Sterami (niech już tak będzie) nazywamy komplet łożysk, wraz z niezbędnymi nakrętkami, podkładkami, uszczelkami, itp., umożliwiający skręt kierownicy. Rozróżniamy dwa rodzaje: stery klasyczne (tradycyjne) i typu a-head.