Konserwacja roweru 3
spis
Konserwacja roweru górskiego jest obszernym tematem, który teraz opiszemy dość ogólnie.
Z czasem i odrobiną cierpliwości każdy, kto lubi majsterkować i kto zechce kupić kilka
odpowiednich narzędzi, powinien umieć wykonać praktycznie wszystkie czynności
związane z utrzymaniem roweru. Jeśli z czymś sobie nie poradzisz,
to zawsze znajdziesz warsztat, w którym zlecisz dokonanie stosownych napraw.
Wielu rowerzystów woli jak najwięcej jeździć, a jak najmniej dłubać przy rowerze.
Niemniej jednak powinni być zawsze przygotowani do sprawdzenia działania i
bezpieczeństwa swoich rowerów i widzieć, kiedy poprosić fachowca o poradę i
ewentualną naprawę. Jeżeli już zdecydujesz się sam na konserwację swojego
roweru to czytaj dalej.
- Najpierw wyczyśćmy rower:
Czyszczenie roweru zaczynamy od ramy. Ramę trzeba czyścić gąbką i szamponem samochodowym
(nie używaj płynu do mycia naczyń - zawiera sól która niszczy lakier !!!)
oraz najlepiej ciepłą wodą. Ciepłą wodą i twardą szczotką należy wyczyścić dokładnie
niedostępne miejsca wokół szczęk hamulcowych, klamek i manetek, dalej obręcze, pedały,
piasty, mechanizm korbowy, koła łańcuchowe od wewnętrznej strony i pod siodłem.
Środek odtłuszczający zmyj wodą z węża lub gąbką i zimną wodą.
Nadmiar smaru z łańcucha możesz usunąć starą szmatą. Jeśli łańcuch jest wciąż brudny,
możesz go umyć w specjalnej zmywarce lub zdjąć i namoczyć w słoiku ze środkiem
odtłuszczającym (lub np. naftą). Ramę wypoleruj środkiem czyszczącym do metalu lub
woskiem w aerozolu, usunie on wszystkie pozostałe plamy i nada ramie połysk.
- Teraz smaruj!:
Zanim zaczniesz smarować upewnij się, że rower jest zupełnie suchy.
Na rynku jest dość duża ilość produktów przeznaczonych do smarowania roweru górskiego.
Wiele z nich odróżnia się od skromnej puszki oleju atrakcyjnym opakowaniem i
jeszcze bardziej "atrakcyjną" ceną. Najlepiej stosować firmowe i sprawdzone produkty
(np. Finish Line, Yarrow, Exus). Preferowanymi środkami do smarowania są średniej
gęstości wodoodporne oleje syntetyczne. W wielu znajduje się PTFE (teflon),
który powoduje, że smar jest czyściejszy i łatwiejszy w użyciu.
Najprościej jest kłaść olej na łańcuch po jednej kropli - wolno, ale dokładnie.
Olejem można też spryskać koronki i mechanizmy przerzutek - to z kolei robi się szybko,
lecz mało precyzyjnie. Nadmiar oleju należy wytrzeć suchą szmatką.
Łożyska w mechanizmie sterowym, suporcie i piastach powinno się smarować gęstym smarem
do łożysk tocznych. Jeśli ktoś posiada środek suportu w postaci cartridg'a
to jest on bezobsługowy, kiedy ma luzy należy go wymienić. Lekkim, wodoodpornym
środkiem smarującym, jak WD-40, AC-90 można w formie zabezpieczenia pokryć linki
przerzutek, hamulców i pedały SPD. Środki te doskonale nadają się również do
zabezpieczenia części metalowych przed korozją. Zakonserwowany rower postaw w
suchym miejscu, możesz przykryć go folią. Jeśli masz skórzane siodło,
natrzyj je kremem, w kołach zostaw małe ciśnienie, dobrze aby między oponą a
dętką był talk, zapobiegnie to sklejeniu się dętki i opony. Utrzymuj rower w
dobrym stanie, a zawsze będziesz mógł stwierdzić czy wszystko jest z nim w porządku.
Plik z artykułem: Konserwacja 3
Źródło: http://www.aktywni.gery.pl
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL